Bestämelsen och ödet , القضاء والقدر

Publiserad den 24 april 2019 kl. 08:18 AM av Administratör

بِسْم الله الرحمن الرحيم

خطبة يوم 2019-01-25 للشيخ عمار فَقِيه

ترجمة : زياد

Ämne: القضاء و القدر القضاء هو القدر إذا ذكر وحده، والقدر هو القضاء إذا ذكر وحده؛ فإن اجتمعا وقيل: القضاء والقدر صار القضاء ما يفعله الله عز وجل، والقدر ما كتبه في الأزل. وقد ذكر العلماء رحمهم الله أن الإيمان بالقدر له مراتب: المرتبة الأولى: الإيمان بعلم الله عز وجل؛ بأن يؤمن العبد بأن الله تعالى بكل شيء عليم، وأنه لا يخفى عليه شيء في الأرض ولا في السماء، وأنه عالمٌ بما كان وما يكون وأنه ما وقع شيء إلا بعلمه. المرتبة الثانية: الإيمان بالكتابة؛ أي أن الله كتب في اللوح المحفوظ ما هو كائن إلى يوم القيامة؛ فإن الله أول ما خلق القلم قال له: اكتب. قال ربي: وماذا أكتب؟ قال: اكتب ما هو كائنٌ. فجرى في تلك الساعة ما هو كائنٌ إلى يوم القيامة، ودليل هاتين المرتبتين قوله تعالى: ﴿أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاء وَالأَْرْضِ إِنَّ ذَلِكَ فِي كِتَابٍ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ﴾. المرتبة الثالثة: الإيمان بمشيئة الله العامة، وأن كل شئٍ واقع بمشيئته سبحانه وتعالى، لا فرق في ذلك بين ما يحصل من فعله جل وعلا، وما يحصل من أفعال مخلوقاته، أما الدليل الأول؛ وهو ما يحصل من فعله، فهو قول الله تعالى: ﴿وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ﴾ وأما الثاني: وهو ما وقع من أفعال خلقه فدليله قول الله تبارك وتعالى: (وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَٰكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن كَفَرَ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ). فكل شيء يقع في السماوات أو في الأرض، فإنه واقعٌ بمشيئته تبارك وتعالى. المرتبة الرابعة هي الإيمان بخلق الله، وأن كل كائن فهو مخلوق لله عز وجل لا خالق غيره ولا رب سواه، ودليل هذا قوله تعالى: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ﴾ هذه المراتب الأربعة هي مراتب الإيمان بالقضاء والقدر، ولا يتم الإيمان بالقضاء والقدر ولا يتم الإيمان بالقدر إلا بتحقيق هذه المراتب الأربعة، ومن المعلوم أن الإيمان بالقدر هو أحد أركان الإيمان الستة التي أجاب بها نبي الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم جبريل حين سأله عن الإيمان، فقال: أن تؤمن بالله، وملائكته، وكتبه، ورسله، واليوم الآخر، والقدر خيره وشره.

Fredags Khutba den 2019-01-25

Föreläsare :Amar Fakih

Översättare Ziyad

Bestämmelsen och ödet

Under vårt khutba kommer vi att granska ett viktigt ämne som berör samtliga muslimer. Det handlar nämligen om Allâhs bestämmelse och öde. I alla tider har det funnits delade åsikter om bestämmelsen och ödet. Det har rapporterats hur följeslagarna disputerade om ödet varpå profeten (sallâ Allâhu ́alayhi wa sallam) förbjöd dem det och sade att det var den sortens dispyt som orsakade de forna samfundens undergång. Allâh har dock väglett Sina troende slavar ”Salaf” som tog den måttliga vägen inom kunskap och dogm. Allâhs (ta ́âlâ) bestämmelse och öde hör till Hans (subhânahu wa ta ́âlâ) herravälde över skapelsen. Därför är tron på ödet en del av tron på Allâhs ( ́azza wa djall) herravälde. Imâm Ahmad (rahimahullâh) sade: ”Ödet är Allâhs förmåga.” Ty ödet hör tvivelsutan till Hans allomfattande förmåga. Ödet är även Allâhs (ta ́âlâ) dolda hemlighet som endast Han (subhânahu wa ta ́âlâ) känner till. Det är nedskrivet i den Bevarade tavlan som ingen annan har tillgång till. Vi vet ju inte vad Allâh har bestämt till vår fördel eller nackdel. Inte heller vet vi vad som är bestämt för skapelsen förrän det bestämda äger rum eller via en sann underrättning. När det kommer till ödet så har det islamiska samfundet delats upp i tre grupper: Den första: En grupp som bekräftar ödet överdrivet mycket och negerar slavens förmåga och val. De säger att slaven saknar såväl förmåga som val och att han är påtvingad utan valförmåga. De liknar honom vid trädet som drabbas av en vind. De gör ingen skillnad mellan slavens frivilliga handling och ofrivilliga handling. Det råder inga tvivel om att dessa människor är vilsna. Det är välkänt enligt religionen, intellektet och seden att man skiljer mellan en frivillig handling och en ofrivillig handling. Den andra: En grupp som bekräftar slavens förmåga och val överdrivet mycket. De går så långt att de negerar att Allâh (ta ́âlâ) vill, väljer eller skapar slavens handling. De menar att slaven handlar självständigt. Vissa av dem är så extrema att de till och med säger att Allâh (ta ́âlâ) inte vet vad slavarna skall göra förrän de har gjort det. De bekräftar nämligen slavens förmåga och val till en extrem grad. Den tredje: De troende som vägleddes av Allâh till sanningen inom de frågor som människorna blivit oense om. De är Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ ́ah. De går på den måttliga vägen och håller sig till bevisen i skrifterna och intellektet. De säger att handlingarna som Allâh (ta ́âlâ) skapar i skapelsen består av två typer: Den första: De handlingar som Allâh (tabârak wa ta ́âlâ) låter ske i Sina skapelser. Ingen annans vilja påverkar här. Exempel på dessa handlingar är regnet, växtligheten, livet, döden, sjukdomarna, hälsan och många andra företeelser som skådas i Allâhs (ta ́âlâ) skapelser. Ingens val eller vilja påverkar här. Allting handlar enbart om Allâhs (ta ́âlâ) vilja. Den andra: De handlingar som alla viljebärande skapelser gör. Dessa handlingar äger rum utmed handlarnas val och vilja. Ty Allâh (ta ́âlâ) har låtit dem förfoga över dem. Allâh (ta ́âlâ) sade: لمَِن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ ”Till dem av er som vill följa en rak väg.” [81:28] مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الآخِرَةَ ”Det fanns de bland er som inte hade annat än denna världen för ögonen och det fanns de som såg mot nästa liv.”[3:152] فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ ”Låt därför den tro som vill tro, och låt den häda som vill häda.”[18:29] Människan vet vad hon gör frivilligt och vad hon gör ofrivilligt och påtvingat. Människan stiger frivilligt nedför stegen från taket och vet att hon gör det frivilligt. Men om hon råkar trilla ned från taket så vet hon att det var ofrivilligt. Hon skiljer mellan de båda handlingarna och vet att den första var frivillig medan den andra var ofrivillig. Det vet ju alla människor. Människan vet att när hon lider av läckage så är det inget som sker frivilligt. Och om hon är frisk så urinerar hon frivilligt. Människan skiljer alltså mellan de båda fallen. Ingen förnekar skillnaden. Detsamma gäller allting annat som händer slaven; han vet vad som händer honom frivilligt och ofrivilligt. Det hör till Allâhs ( ́azza wa djall) nåd att människan till och med gör saker och ting frivilligt utan att ställas inför rätta för dem. Sådant är fallet med den som gör något utav glömska eller i sömnen. Allâh (ta ́âlâ) sade om grottfolket: وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ ”Vi lät dem vända sig än på höger sida, än på vänster och deras hund låg vid ingången med utsträckta framben.”[18:18] Det var de som rörde på sig, men i och med att den sovande varken gör något frivilligt eller straffas för det han gör, så tillskrev Allâh (ta ́âlâ) handlingen Sig själv. Profeten (sallâ Allâhu ́alayhi wa sallam) sade: ”Den som glömmer under tiden han fastar och äter eller dricker, skall fullborda sin fasta. Det är ingen annan än Allâh som har gett honom att äta och dricka.” Han associerade ätandet och drickandet med Allâh ( ́azza wa djall) eftersom de skedde utav glömska. Till följd därav påminner de om ofrivilliga handlingar. Alla känner vi till skillnaden mellan en ofrivillig smärta och tankspriddhet som vi inte känner orsakerna till och en smärta, eller en lycka, som är en följd av något frivilligt. Detta är klart och tydligt och lov och pris tillkommer Allâh. Enligt Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ ́ah består bestämmelsen och ödet av fyra nivåer: Den första nivån: Kunskapen. Människan skall vara övertygad om att Allâh (ta ́âlâ) vet allting och att Han vet absolut allt vad som finns i himlarna och på jorden. Det spelar ingen roll om det handlar om Hans egna handlingar eller om Hans skapelses handlingar. Människan skall veta att inget på jorden eller i himlen är dolt för Allâh (tabârak wa ta ́âlâ). Den andra nivån: Skriften. Allâh (tabârak wa ta ́âlâ) har skrivit ned alltets öde i den Bevarade tavlan. Dessa två nivåer nämnde Allâh (ta ́âlâ) i en och samma vers när Han sade: أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاء وَالأَْرْضِ إِنَّ ذَلِكَ فِي كِتَابٍ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ ”Visste du inte att Allâh har kännedom om allt i himlen och på jorden? Allt detta är upptecknat och bevarat. Det kostar inte Allâh någon möda.”[22:70] Allâh (subhânah) inledde med kunskapen och sade: إِنَّ ذَلِكَ فِي كِتَابٍ ”Allt detta är upptecknat och bevarat.” Det vill säga nedskrivet i den Bevarade tavlan. Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ́alayhi wa sallam) sade: ”Det första Allâh skapade var pennan. Han sade till den: ”Skriv.” Den sade: ”Herre! Vad skall jag skriva?” Han sade: ”Skriv alltets öden fram till Domedagen.” När profeten (sallâ Allâhu ́alayhi wa sallam) blev frågad om våra handlingar är bestämda eller inte sade han att de är bestämda. Och när han blev frågad om meningen med handlingarna och i fall man inte borde förlita sig på ödet sade han: ”Handla! Allt är underlättat för det som man är skapad för.” Profeten (sallâ Allâhu ́alayhi wa sallam) befallde dem att handla. Handla! Det som du har skapats för är underlättat för dig. Efter det läste han (sallâ Allâhu ́alayhi wa sallam) upp Allâhs (ta ́âlâ) ord: فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَاتَّقَى وَصَدَّقَ بِالحُْسْنَى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَى وَكَذَّبَ بِالحُْسْنَى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى ”För den som villigt ger [av sina ägodelar] och fruktar Allâh och som tror på det högsta goda, skall Vi göra det lätt [att följa religionens bud]. Men den som håller hårt om penningpåsen och som [därför att han är rik] tror sig vara fri från allt beroende och som förnekar det högsta goda, [för honom] skall Vi göra det tungt och svårt.”[92:5-10] Den tredje nivån: Viljan. Allâhs (tabârak wa ta ́âlâ) vilja ligger bakom allt befintligt och obefintligt i himlarna och på jorden. Det som finns finns för att Allâh (ta ́âlâ) vill att det skall finnas. Det som inte finns finns inte för att Allâh (ta ́âlâ) inte vill att det skall finnas. Det bevisas tillsynes i den ädla Qur''ânen. Allâh (ta ́âlâ) har bekräftat Sin vilja i Sina handlingar och i slavarnas handlingar. Allâh (ta ́âlâ) sade: إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالمَِينَ لمَِن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالمَِينَ ”Denna [Skrift] är ingenting mindre än en påminnelse till alla människor - till dem av er som vill följa en rak väg. Men ni kan bara vilja om Allâh, skapelsernas Herre, vill.”[81:27-29] وَلَوْ شَاء رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ”Hade det varit din Herres vilja skulle de inte ha gjort detta.”[6:112] وَلَوْ شَاء اللهُّ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَكِنَّ اللهَّ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ ”Om Allâh hade velat, skulle de inte ha stridit med varandra; men Allâh gör vad Han vill.”[2:253] Allâh (ta ́âlâ) klargjorde att människornas handlingar sker med Hans vilja. Vad Hans (ta ́âlâ) egna handlingar beträffar, så kommer de ofta på tal däribland: وَلَوْ شِئْنَا لآَتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا ”Om Vi hade velat, kunde Vi ha väglett varje människa.”[32:13] وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لجََعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ”Hade din Herre velat skulle Han helt visst ha gjort människorna till ett enda samfund.”[11:118] Många liknande verser bekräftar viljan i Allâhs (tabârak wa ta ́âlâ) handlingar. Tron på ödet är inte fulländad förrän vi tror på att allt befintligt och obefintligt beror på Allâhs vilja. Det finns inget obefintligt utan att Allâh (ta ́âlâ) har velat att det skall vara obefintligt. Och det finns inget befintligt utan att Allâh (ta ́âlâ) har velat att det skall vara befintligt. Det är omöjligt att något sker i himlarna eller på jorden utan Allâhs (ta ́âlâ) vilja. Den fjärde nivån: Skapandet. Vi tror på att Allâh (ta ́âlâ) skapar allt. Det finns inget i himlarna eller på jorden utan att Allâh har skapat det. Allâh (tabârak wa ta ́âlâ) har till och med skapat döden ehuru döden är avsaknaden av ett liv. Allâh (ta ́âlâ) sade: ”Han som har skapat döden och livet för att sätta er på prov [och låta er visa] vem av er som i sitt handlande är den bäste.”[67:2] Källan: boken bestämmelsen och ödet av Imâm, Faqîh, Allâmah och Shaykh Muhammad bin Sâlih bin ́Uthaymîn Översättaren: Ziyad (http://www.darulhadith.com)


Bönetider
AzaanIqama
Al-Fajr03:3003:40
Al-Shuruk05:05
Al-Duhr12:4913:04
Al-Asr16:5017:00
Al-Maghreb20:2920:34
Al-Isha21:5822:08
Visa hela månaden
Senaste nytt
Aktiviteter
Det finns inga aktiviteter för idag.
Visa månadsöversikt